Trainingen op het werk: tips

Trainingen op het werk: tips

Met de recente en continue ontwikkelingen in de technologie, maar ook in de samenleving is het lastig om hiervan op de hoogte te blijven. Niet alleen op persoonlijk gebied, maar ook op professioneel gebied. Als bedrijf zijnde wil je natuurlijk dat je zelf en je werknemers op de hoogte zijn van de ontwikkelingen die plaatsvinden binnen jouw sector. Hoe kun je dit aanpakken? Lees gauw verder.

Strategie opstellen

Een strategie om medewerkers te ondersteunen met de ontwikkelingen is het 70:20:10 model. Dit model houdt eigenlijk in dat ze voor 70% leren door te werken, 20% leren door feedback te krijgen en gecoacht te worden en de overige 10% door formele training (bron: Xprtise).

Echter, moet er rekening gehouden worden met de behoeften van de werknemers als je van plan bent dit te implementeren. Elk persoon bevindt zich namelijk in een ander mindset. De één leert bijvoorbeeld iets voor het eerst, terwijl de ander al iets gevorderd is en klaar is om meer kennis te vergaren omdat ze hier al veel over weten. Daarnaast heb je als voordeel dat je ook krijgt te leren om te gaan met problemen binnen het bedrijf en hoe je deze kan oplossen door bijvoorbeeld bepaalde programma’s te gebruiken met vernieuwde functies. 

Plan van aanpak

Zoals elke beslissing binnen een bedrijf of organisatie, kun je ook dit methode niet zomaar implementeren. Je moet namelijk rekening houden dat de werknemers hierop zowel mentaal als fysiek en emotioneel op voorbereid moeten zijn. Het kan namelijk wel zo zijn dat ze zich moeten aanpassen qua gedrag.

Hoe kun je dit aanpakken? Ten eerste kun je het huidige bedrijfscultuur analyseren. Wat is de huidige situatie en hoe wil je het hebben in de toekomst? Hoe kunnen de werknemers hieraan bijdragen? Vervolgens kun je een communicatieplan opzetten zodat je het allemaal op een rijtje hebt en uiteindelijk het traject kunt starten.

Eenmaal van start, is het ook noodzakelijk om de training up to date houden. Je hebt natuurlijk constante ontwikkelingen, maar ook moet je denken aan de behoeften van de werknemers. Hiermee houd je niet alleen je huidige werknemers tevreden, maar ook de nieuwe die je zult aannemen en verhoog je hiermee aanzienlijk het werkgeluk!