Consumenten kopen steeds meer producten online. Van kleding tot koelkasten en van vakanties tot verzekeringen, je kunt bijna alles online bestellen. Voor webshopeigenaars is dit natuurlijk heel fijn, maar voor de eigenaars van fysieke winkels is dit iets minder leuk. Misschien heb je wel een webshop én een fysieke winkel. Merk je dat je veel meer verkoopt via je webshop dan via je winkel? En wil je je online klanten dus ook naar je fysieke winkel trekken? In deze blog geven we je een aantal tips hoe je dit kunt doen.
Pas je advertenties aan
Maak je gebruik van advertenties? Dan kun je deze inzetten om meer bezoekers naar je winkel te trekken. Het is bijvoorbeeld een idee om advertenties weer te geven waarop te zien is hoe laat je winkel sluit. Sluit je winkel om 18.00 uur? Laat deze advertentie dan tot 18.00 uur zien, en vanaf dat moment laat je een andere advertentie zien. Als je klanten zien tot hoe laat je open bent, kan dit aanzetten tot een winkelbezoek. Ook kun je met Google Adwords meer bezoekers naar je winkel proberen te trekken. Met een locatie-extensie kun je het adres van een winkel weergeven die op dat moment geopend is. In deze extensie staat het adres, het telefoonnummer en de openingstijden. Dit kan een online klant dus zeker aansporen om naar de winkel te rijden. Vooral als hij of zij het product vandaag nog in huis wil hebben, is een bezoekje aan de winkel zeker de moeite waard. Ook is het slim om te adverteren in Google Maps.
Bied een ervaring aan
Het is altijd verstandig om te benadrukken wat je te bieden hebt. Zet niet alleen algemene redenen neer, maar denk eens na wat jouw winkel nou echt onderscheidend maakt. Ook is het slim om de ervaring persoonlijk te maken. Stel bijvoorbeeld je medewerkers voor op je website en breng een klant op de hoogte als er een product binnen is gekomen wat perfect bij de klant past. Zorg er bovendien voor dat je winkel als het ware een ontmoetingsplek wordt. Achter je computer ontmoet je geen gelijkgestemden, maar in de winkel zullen er genoeg modeliefhebbers of keukenprinsessen aanwezig zijn. Hier kunnen jullie je interesses delen, wat een groot voordeel is van offline ten opzichte van online.
Etalagemateriaal
Ook het etalagemateriaal kan een klant naar je winkel toe trekken. Een aantrekkelijke etalage is namelijk niet alleen voor winkelend publiek een eyecatcher, je kunt ook online klanten hiermee naar de winkel trekken. Zorg voor een in het oog springende, maar toch overzichtelijke etalage. Deel een foto van je etalage op social media of op je website, zodat ook je online klanten nieuwsgierig worden.
Het voordeel van personeel
Tot slot is het verstandig om gebruik te maken van het voordeel van je personeel. Je medewerkers zijn experts op hun vakgebied en staan dan ook klaar om de klant te voorzien van goed advies. Benadruk dit voordeel dus op je website. Zorg er bovendien voor dat er genoeg en kundig personeel aanwezig is in je winkel. Het is namelijk belangrijk dat er voldoende personeel is, en dat je dit personeel goed begeleidt en traint. Zo voorkom je tegenvallers.