Voor je bedrijf zijn klanten van het grootste belang. Zonder je klanten heb je geen omzet en kan je bedrijf niet draaien. Daarom wil je misschien elke potentiële klant aannemen, die interesse toont. Toch kunnen sommige klanten ook juist zorgen voor problemen binnen je bedrijf, als ze bijvoorbeeld veel tijd vragen en facturen niet blijken te bepalen. Om je bedrijf daarom zo efficiënt mogelijk te laten lopen, is het verstandig om de juiste klanten te kiezen. Maar waar moet je daarbij op letten? Tegen welke klanten zul je nee moeten zeggen? En hoe kies je nu de juiste klanten voor jouw bedrijf?
Strategische relaties aangaan
Om de juiste klanten voor jouw bedrijf te kiezen, zul je op een strategische manier je relaties aan moeten gaan. Door jezelf een aantal vragen te stellen, kun je erachter komen welke potentiële klanten voor een groot deel van je omzet en marge kunnen zorgen. Wat is de omvang in omzet en FTE? In welke branche is de klant actief? Hoe sluit de klant aan bij jouw bedrijf? Daarnaast kun je ook bedenken waarom een klant bij jouw bedrijf wilt kopen en in hoeverre de processen van de klant aansluiten bij jouw bedrijf. Natuurlijk zijn er nog een tal van andere factoren die van invloed zijn. Door een goede klantenanalyse is het mogelijk om een duidelijker plan te maken, waardoor succes ook een stuk vaker gegarandeerd is.
Verschillende soorten klanttypen
Door je potentiële klanten te verdelen in verschillende categorieën kun je een stuk meer duidelijkheid creëren. De eerste klanten zijn de transactionele klanten, die weinig potentie hebben voor de toekomst. Verder zijn er de grote klanten, die een hoge klantwaarde hebben, maar niet meer de mogelijkheid om verder uit te breiden. Een van de meest interessante groepen zijn de ontwikkelings klanten, aangezien hier de mogelijkheid voor groei ligt. De laatste groep zijn de strategische klanten, die zowel nu als in de toekomst de moeite waard zijn.
Nee zeggen tegen klanten
Als je eenmaal duidelijk hebt in welke categorie een klant valt, is het verder nog verstandig om te kijken naar de kosten van een nieuwe klant. Hoeveel zul je moeten spenderen? En wat is de omzet die de klant oplevert? Hierdoor kun je een stuk sneller bepalen of een klant rendabel is. Is dit niet het geval? Leer nee te zeggen tegen sommige klanten om zo geen tijd en moeite te verspillen.