Gedragswetenschappers weten het al lang: kleuren beïnvloeden mensen. Uit onderzoek van het CCICOLOR Institute for Color Research blijkt dat een mens, binnen ongeveer anderhalve minuut na de eerste visuele indruk, zich in het onderbewustzijn een beeld vormt over een persoon, een ding of een omgeving. Tussen de 60 en 90 procent van dat beeld, zo bleek uit de onderzoeksresultaten, wordt uitsluitend bepaald door kleur. Kleuren zijn dus een zeer belangrijke factor in het proces van het beoordelen en het waarderen van alles wat wij dagelijks om ons heen zien.
Een belangrijke commerciële conclusie
Dit onderzoek over het verband tussen waarnemen en kleuren levert ook een belangrijke commerciële conclusie op: (potentiële) klanten en kopers kunnen worden gestuurd met behulp van kleurgebruik. Aantrekkelijke kleuren roepen immers positieve gevoelens op bij mensen. Zo straalt de kleur blauw, populair bij bedrijven, vooral zekerheid en betrouwbaarheid uit. Groen wordt beschouwd als een harmonieuze, geborgen kleur die de nadruk legt op duurzaamheid, welzijn en zorg voor de natuur. De kleur rood roept sterke emoties op en wordt vaak door winkels gebruikt om impulsaankopen te bevorderen, maar een overdaad aan rood komt opdringerig en negatief over op de klant. Een exclusief, luxe imago wordt verkregen met subtiel gebruik van paars (denk bijvoorbeeld aan de Excellent producten van Albert Heijn). Oranje is een vrolijke, enthousiasmerende kleur die mensen tot actie aanzet en daarom vaak gebruikt wordt voor een CTA (Call To Action).
Door een zorgvuldig gebruik van aantrekkelijke kleuren kunnen webshops hun bezoekers beïnvloeden en ertoe aanzetten om producten te kopen. Andere bedrijven zullen met behulp van kleurgebruik naar buiten toe een bepaald imago willen uitstralen, bijvoorbeeld duurzaamheid of betrouwbaarheid.
Kleurgebruik bij Narrowcasting
Het gebruik van aantrekkelijke kleuren om mensen te sturen wordt veelvuldig toegepast bij Narrowcasting, ook wel bekend als Digital Signage. Dit is een vorm van communicatie waarbij een geselecteerde doelgroep wordt bereikt door middel van een beperkt aantal audiovisuele schermen op een bepaalde locatie. Het is de tegenhanger van Broadcasting, dat niet plaatsgebonden is en gericht is op een groot publiek. Narrowcasting kan bijvoorbeeld op een festivalterrein gebruikt worden om producten voor een jonge klantengroep te promoten. In winkels worden steeds vaker beeldschermen geplaatst om klanten te informeren over aanbiedingen en nieuwe producten. Ook in het openbaar vervoer zijn informatieschermen inmiddels een vertrouwd beeld. Een netwerk van beeldschermen kan, via internet, eenvoudig en snel door een beheerder worden bijgewerkt. Interactiviteit is de nieuwste ontwikkeling: de kijker kan bij een scherm de informatie zelf beïnvloeden.