Supermarkten weten het als geen ander. Geen uniek en onderscheidend concept is ondersneeuwen in de oorlog die FMCG heet. De Fast Moving Consumer Goods hebben allen een groot probleem. Op de A-merken valt vrijwel niets te verdienen gezien de lage marges en de B-merken en huismerken zijn vaak niet onderscheidend genoeg. De prijzenoorlogen lopen dan ook niet altijd goed af voor de supermarktketens en alleen de sterkste blijven over. Gelukkig heb je als beginnend ondernemer niet of nauwelijks te maken met een dergelijke prijsdruk maar interessant om een blik op deze markt te werpen is het wel!
Hoe onderscheid een supermarkt zich?
De meeste supermarkten onderscheiden zich op een simpele manier. Doe waar je goed in bent! De jumbo staat bekend als de ultieme supermarkt voor grotere huishoudens. Ze focussen zich dan ook op de koopjes waarop je als gezin een aanzienlijke besparing kan maken. Het zondagochtend ontbijt of een diner wordt daar als belangrijkste middel ingezet.
Ben je te klein voor een dergelijke branding? Ga dan opzoek naar andere sterke punten in de organisatie. Zo heeft Hoogvliet een uitgekiende logistieke services vanuit het distributiecentrum. Hoogvliet vind je alleen rondom de randstad zodat ze de aanrijdtijden kunnen beperken. Vervolgens wordt de container afgekoppeld alvorens deze wordt uitgeladen. De al uitgeladen container wordt direct weer mee terug genomen en kan weer worden gevuld. Deze zeer efficiënte manier van distributie zorgt ervoor dat de kosten van de supermarktketen aanzienlijk terug lopen.
Jan Linders, unieke propositie in een prijs gedomineerd landschap
Een van de meest gewaardeerde supermarkten in Nederland is Jan Linders. Deze kleine speler in een enorme markt heeft zich ondanks de prijsdominantie laten zien dat een unieke shopping experience je bestaansrecht wel degelijk veilig kan stellen. Met slechts 57 vestigingen in Brabant, Limburg en Gelderland moet deze formule het hebben van lokale klanten. En laten dezelfde klanten nu ook behoefte hebben aan lokaal. De grote massaproductie wordt steeds vaker tegen het licht gehouden en duurzaamheid speelt ook bij consumenten een steeds belangrijkere rol. Een lage prijs is nog altijd belangrijk, maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van de versafdeling.
Jumbo VS Albert Heijn
De landelijke acties staan vooral in het teken van de Jumbo(Frank Lammers & Co), Albert Heijn (Hamsteren, supermarktmanager) en de laatste jaren ook de Plus (vooral irritant, maar wel bijblijvend). De Albert Heijn gaat voor jong, fruitig en vooral kleine huishoudens. Garanties? Die bieden ze niet maar de verpakkingen zijn wel uitermate geschikt voor de jonge generatie met een overvolle agenda. Tel hier de Albert Heijn To Go bij op en er is een goede formule voor de lange termijn. De Jumbo daarin tegen straalt vertrouwen uit, mede door de zeven zekerheden. Daarnaast zijn de versafdelingen vaak wat uitgebreider en is er vooral nog vaak een slager (Jawel!!) te vinden in de winkel.
En de Plus dan?
De plus staat voor van alles wat. Lokaal maar ook veel aandacht voor de klanten en expertise van het personeel wat er altijd uitstekend bij loopt middels een net pak.
De uiteindelijke winnaar? Lastig te zeggen. In Zuid-Oost Nederland scoort Jan Linders de laatste jaren bovengemiddeld goed evenals Hoogvliet in Midden-West Nederland.