Een telefoon van het bedrijf: hoe gaat dat precies in z’n werk?

Voor alle ondernemers zijn zakelijke telefoongesprekken fiscaal aftrekbaar. In deze checklist beantwoorden wij een aantal vragen van ondernemers: Wat is nu precies een zakelijke telefoon en wie is de eigenaar van de telefoon? Welke mobiele kosten zijn er nu aftrekbaar en moet alles op de bedrijfsnaam staan?

  • Wat is een zakelijke telefoon?

Als zelfstandige ondernemer, kun je jezelf en je personeel onbelast een smartphone of mobiele telefoon beschikbaar stellen. De kosten hiervoor zijn meestal aftrekbaar van de inkomsten- en omzetbelasting. Dit geldt voor zowel de gesprekskosten als de abonnementskosten. Een zakelijke telefoon is vooral handig als je veel (telefonisch) contact hebt met collega’s, klanten of zakenrelaties.

  • Wie is de eigenaar?

In principe blijf je zelf eigenaar van het toestel; de werknemer wordt dus niet de eigenaar van de smartphone. Dit geldt ook voor andere apparaten, zoals laptops of tablets. Je mag hierdoor als werkgever zelf bepalen wat er met het toestel gebeurt als het stuk is of aan vervanging toe is. Je kunt de telefoon opsturen voor een smartphone reparatie, maar je kunt ook voor je werknemer een nieuw toestel kopen.

  • Welke mobiele kosten zijn er aftrekbaar?

Alle zakelijke kosten die gemaakt worden met de telefoon, zijn fiscaal aftrekbaar. De zakelijke telefoongesprekken en telefoon zijn onder alle omstandigheden aftrekbaar. Het maakt niet uit of de telefoonkosten van een zakelijke rekening of privérekening afgeboekt worden.

  • Moet alles op de bedrijfsnaam staan?

Je hoeft niet een zakelijk abonnement af te sluiten; een privéabonnement mag ook gewoon. De bedrijfsnaam op de factuur is ook niet verplicht. Het telefoonabonnement kan gewoon afgesloten worden op een privénaam en op een privérekening.