Stel, je hebt een geweldig idee voor een product. Iets wat nog niet bestaat. En je wilt je idee graag gaat uitwerken tot een echt product. Velen gingen je voor. Niet allemaal even succesvol helaas. Voorkom deze valkuilen om de kans dat je product flopt te verkleinen.
Is het echt van toegevoegde waarde?
Natuurlijk ben je zelf razend enthousiast over je idee voor een product. Dat moet ook, want zonder een flinke dosis enthousiasme, vertrouwen en doorzettingsvermogen kom je er niet. Probeer echter wel realistisch te denken en de roze bril af te zetten. Is jouw product écht van toegevoegde waarde? Vraag je af of je met je product het leven van jouw doelgroep beter maakt, op wat voor manier dan ook? Bied je bijvoorbeeld een bestaand product vele malen goedkoper aan. Of bied je een oplossing voor een probleem (een echt probleem)? Dan is de kans van slagen al hoger.
Geen halfbakken product
Als je iets gaat ontwikkelen, zorg er dan voor dat alle puntjes op de i kloppen en je van de hoed en de rand weet. Je product moet werken, je moet nagedacht hebben over de meest optimale manier om het te produceren, over duurzaamheid, transport en logistiek, enzovoort. Denk het volledige traject uit.
De juiste samenwerkingspartners
Je kunt eigenlijk niet zonder samenwerkingspartners bij het ontwikkelen van een nieuw product. Het is eigenlijk ontdenkbaar dat je alles zelf kunt. Denk al aan het inkopen van verpakkingsmateriaal. Maar de juiste partners denken ook met je mee, zodat jouw product wellicht nog beter wordt. Een voorbeeld is een bedrijf in bevestigingstechniek, wat jou een suggestie doet voor een andere bevestiging waardoor jouw product sterker wordt. Als je samenwerkt met professionals, brengen ze kennis is. Dit is niet altijd gratis, maar uiteindelijk brengt het je veel voordeel.
Schreeuw het van de daken
Zonder dat jij je product onder de man gaat brengen, weet niemand af van het bestaan ervan. Reken er dus op dat je ‘de boer op moet’ om het te verkopen. Acquisitie en verkoop is niet aan iedereen besteed, dus denk er over na hoe je de markt ervan gaat overtuigen dat ze jouw product nodig hebben.