Of je nu een zelfstandig ondernemer bent of hoofd marketing bij een groot concern, je zult je (eigen) bedrijf moeten promoten. Dit kan op vele manieren zoals via eigen media, verdiende media en betaalde media.
Een bekende vorm van promotie is het relatiegeschenk. Een relatiegeschenk wordt niet alleen als zeer attent ervaren, ook scoort een relatiegeschenk tot 50% hoger dan bijvoorbeeld een tv-commercial. Houd bij het kiezen van een relatiegeschenk wel met een aantal criteria rekening.
Wat is je doel?
Bepaal dit van te voren! Wil je je naamsbekendheid vergroten? Wil je bestaande klanten bereiken of ook een nieuwe doelgroep? Wil je de verkoop van een of meerdere artikelen of diensten vergroten?
Wie ontvangt een relatiegeschenk? Bepaal wie er een relatiegeschenk ontvangt. Dit kunnen klanten met een bepaalde omzet of ordergrootte zijn, maar ook potentiële klanten. Of juist klanten die hebben aangekondigd weg te zullen gaan.
Noteer van te voren de naam of namen van de ontvangers. Dit voorkomt onaangename verrassingen. Sla binnen een groep of unit die aan jouw opdracht werkt niemand over.
Kies het relatiegeschenk met zorg
Kies een geschenk wat bij jouw bedrijf, visie of uitstraling past!
Een geschenk hoeft niet persé goedkoop of duur te zijn. Belangrijker zijn originaliteit en creativiteit.
Alles tussen een chocoladeletter met logo en een helikoptervlucht is denkbaar!
Toch kan een klant zich met een te goedkoop cadeau niet serieus genomen voelen. Bij een te luxueus cadeau kan de klant het idee krijgen dat hij wordt omgekocht.
Meevaller
Hoogstwaarschijnlijk kun je de kosten van een relatiegeschenk als aftrekpost bij de belastingdienst opvoeren.
Het bedrag per ontvanger is wel gemaximeerd tot circa € 227. Dit geldt niet voor geschenken aan personeel en mogelijke nieuwe klanten. Dat zijn bedrijfskosten.