Ons hele leven speelt zich inmiddels online af: we kijken series op Netflix, houden contact met vrienden via WhatsApp en social media en we bestellen ons eten met de app van thuisbezorgd.nl. Ook voor ondernemers is het daarom belangrijk om online actief te zijn met hun bedrijf. Maarja, niet iedere ondernemer beschikt over de tijd en technische kennis om een website in elkaar te knutselen. Een groot deel van hen besluit dan ook een website te laten maken door een professionele webbouwer. Hier moet je op letten wanneer je een website laten maken.
1. Wat wil je met de website?
Bepaal altijd eerst wat het doel van je website is, wat wil je ermee bereiken? Zo kun je alleen online vindbaar willen zijn voor mensen wanneer zij naar je bedrijfsnaam Googlen, maar ook een hele nieuwe doelgroep willen aanboren. En wat moeten bezoekers precies doen zodra ze eenmaal op de website zitten? Wil je dat zij online bestellingen kunnen plaatsen of moeten gebruikers zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Het doel van je website bepaalt voor een groot deel de functionaliteiten waarover de website moet gaan beschikken.
2. Matchende huisstijl
Ook is het belangrijk om vooraf een duidelijke huisstijl voor ogen te hebben, deze dient uiteraard aan te sluiten op de algemene identiteit van je bedrijf. Kies je voor een speelse website met veel kleur, of ga je voor een strakke website met een chique uitstraling? Spreek je de bezoeker aan met ‘je’ of ‘u’? Gebruik je korte of lange zinnen? Welk lettertype sluit het best aan op je corporate identity?
3. Responsive webdesign
Aangezien we niet meer alleen op onze desktops zitten, maar steeds meer gebruik maken van onze smartphone is het belangrijk dat de website zich automatisch aanpast het schermformaat van een bezoeker. Dit wordt ook wel responsive webdesign genoemd. Een website kan achteraf ook mobile friendly worden gemaakt, maar het is beter om dit direct al bij de bouw van de site te doen!
4. Zoekmachine optimalisatie
Zorg er ook voor dat je in zee gaat met een websitebouwer die verstand heeft van zoekmachine optimalisatie / SEO. Bij het maken van de website is het van groot belang dat er voor wordt gezorgd dat je website goed wordt gevonden door zoekmachine zoals Google en Bing. Het zou toch eeuwig zonde zijn wanneer je uiteindelijk over een mooie website beschikt die door niemand wordt bezocht?
5. Kostenplaatje van een website
Een website laten maken is niet meer zo heel erg duur tegenwoordig. Veel websitebouwers bieden standaard all-in pakketten aan met een prijs van €500 a €1.000. Toch is het altijd verstandig om vooraf goed af te spreken wat wel en wat niet onder deze prijs valt. Op deze manier voorkom je verkeerde verwachtingen en hoge kosten. Spreek ook af wie er verantwoordelijk is voor het onderhoud van de website en wat er gebeurt wanneer er iets ineens niet meer werkt.