Zonder goede zoekwoord posities in Google doet je website er tegenwoordig bijna niet meer toe. Het is dé manier om beter gevonden te worden en verkeer naar je website te krijgen. Geen wonder dat er tegenwoordig zo veel tijd en geld wordt gestopt in zoekmachine optimalisatie. Een goede linkbuilding strategie is hier een groot onderdeel van.
Hoe meer backlinks je website krijgt, hoe groter je online autoriteit en hoe meer Google je website waardeert. Maar hoe krijg je meer backlinks? Daar is een goede linkbuilding strategie voor nodig. In dit artikel geven wij je 3 tips die jou gaan helpen.
Promoot je content
Grote kans dat je zelf artikelen schrijft die met de rest van de wereld gedeeld kunnen worden. Hoe waardevoller en kwalitatiever deze artikelen zijn, hoe groter de kans dat ze ook gedeeld worden.
Dat kan op deze onderstaande manieren.
1. Bestaande content updaten
Heb je vorig jaar een keer een artikel geschreven over een onderwerp waar nu weer ontwikkelingen of trends zichtbaar zijn? Gebruik dan deze nieuwswaarde om een vervolg te schrijven. Vervolgens deel je deze met relevante websites. Dit kan je kwalitatieve backlinks opleveren.
2. Pitchen
Bovenstaande situatie klinkt makkelijk, maar het gaat niet altijd even makkelijk. Soms is er meer voor nodig om jouw artikel op een ander blog te krijgen.
Stel, je hebt een blog geschreven over de gietvloeren trends van 2022. In dat geval ga je op zoek naar zoveel mogelijk websites die iets te maken hebben met interieur, wonen of materialen. Schrijf deze websites een mail met wat de toegevoegde waarde van dit artikel voor hun is, zoals de waardevolle zoekwoorden die erin staan of de nieuwswaarde die het voor hun doelgroep kent.
Schrijf een goede pitch, zodat de kans groter is dat zij dit artikel ook daadwerkelijk willen plaatsen op hun website én ook willen linken naar jouw website. Want dat is natuurlijk het doel hiervan.
3. Sponsored content
Heb je al veel tijd gestopt in de pitches van je artikelen en levert het nog niet op wat je wilde? Dan kun je ook investeren in sponsored content. In dit geval benader je redacties om jouw artikel (mét backlink naar jouw website) op hun website te plaatsen tegen betaling. Het kost je minder tijd, maar wel meer geld.
4. Social media
Hebben de eerste drie strategieën nog niet helemaal het gewenste resultaat? Dan is er gelukkig altijd nog social media. Dit is sowieso altijd goed om in te zetten, want het zorgt voor meer bereik, maar ook voor social proof. Hoe meer likes jouw post krijgt, hoe beter de content moet zijn.
En precies dat kun je ook weer laten zien aan de derde partijen waarvan jij hoopt dat ze je artikel plaatsen. Je kunt het dus perfect gebruiken in jouw pitch, door te laten zien dat jouw content een hit op social media is.
Succes! Hopelijk krijg je met deze tips meer backlinks en betere resultaten in de zoekmachine. Met als gevolg: meer verkeer naar jouw website!