Hoe belangrijk is een online bezorgdienst voor horecagelegenheden?

Hoe belangrijk is een online bezorgdienst voor horecagelegenheden?

De horeca is hard geraakt door de huidige coronacrisis. Wekenlang mochten zij de deuren niet meer openen. Dit betekende niet alleen een flinke daling in inkomsten, maar ook het risico om voorgoed de deuren te sluiten. Hoewel de maatregelen steeds meer versoepeld zijn, draaien de meeste horecaondernemers nog niet voor de volle 100%. Om het hoofd boven water te houden was het dan ook belangrijk om naar alternatieven op zoek te gaan. Zo begonnen veel ondernemers gebruik te maken van een online supermarkt om zo de kosten voor producten te beperken. Daarnaast werden er binnen korte tijd enorm veel bezorgservices gelanceerd. Maar hoe belangrijk is zo’n online bezorgdienst eigenlijk tijdens deze crisis? 

Verschil tussen failliet gaan of niet 

Een online bezorgdienst op poten zetten is voor de meeste horecagelegenheden inmiddels van essentieel belang. Wanneer zij dit niet doen lopen ze ontzettend veel extra inkomsten mis. Met een bezorgdienst kun je de mensen bereiken die je als horecaondernemer niet welkom kunt heten in het restaurant. Dit kan net het verschil betekenen tussen failliet gaan of niet. Eten vandaag de dag is nog steeds enorm belangrijk. Niet alleen omdat het verbind, maar ook omdat het ervoor zorgt dat we het gevoel behouden dat alles nog een beetje normaal is. Hierdoor loopt de interesse in afhaal- en bezorgrestaurants enorm toe. Maar hoe zorg je ervoor dat je dit als horecaondernemer binnen korte tijd op poten zet? 

Vaste klanten bereiken 

Het is allereerst belangrijk dat je vaste klanten weten dat je met een bezorgservice bent begonnen. Dit kun je op verschillende manieren aanpakken. Op de lange termijn kan het bijvoorbeeld helpen om in zoekwoorden te investeren en zo je website hoger in zoekmachines te krijgen. Dit werkt op de korte termijn echter niet zo snel. Wanneer mensen naar ‘eten bestellen amsterdam’ zoeken, wil je natuurlijk dat ze op jouw website terecht komen. Hier kun je een online marketeer voor inschakelen. Op de korte termijn moet je echter ook over een duidelijk plan beschikken om klanten te bereiken. 


De snelste methode is door simpelweg een A4-tje op de deur te plakken met daarop de mededeling dat jullie nu ook thuis bezorgen of voor afhalen beschikbaar zijn. Zo is dit voor vaste klanten direct duidelijk. Je kunt ook een grote mededeling op social media zetten. Om meer klanten te bereiken kun je hierbij bijvoorbeeld een winactie starten. Hoe meer mensen de actie delen en liken, hoe groter de naamsbekendheid van het bedrijf. Zodra ze op zoek zijn naar food delivery amsterdam noord zullen ze eerder aan jou denken. 

Bij een bezorgplatform aansluiten 

Wanneer je van plan bent om gedurende een langere tijd eten te bezorgen, kun je er ook voor kiezen om je restaurant aan te sluiten bij een bezorgplatform. Het is hierbij wel belangrijk om eerst een kostenbaten-analyse op te stellen. Je moet immers commissie betalen over iedere bestelling. Je verdient verreweg het meest wanneer klanten de bestelling direct bij het restaurant plaatsen. 
Aansluiten bij een bezorgplatform heeft wel als voordeel dat je sneller bereikbaar bent voor een grotere doelgroep. De meeste mensen maken gebruik van grote bezorgplatforms om zo snel te zien welke restaurants in de buurt bezorgen. Door op deze groeiende vraag in te spelen kan jouw bezorgdienst plotseling enorm populair worden en zal het daarmee ook een stuk interessanter worden om je hierbij in te schrijven. Zoekt men op ‘eten bestellen enschede zuid?’ Dan komen ze direct bij jouw restaurant terecht.