Customer card als marketingstrategie

Customer card als marketingstrategie

De economie en daarmee ook het bedrijfsleven is tegenwoordig erg ingewikkeld. Klanten zijn steeds lastiger te overtuigen iets te kopen. De genieën van het bedrijfsleven hebben verscheidene marketingstrategieën bedacht om klanten zo ver te krijgen om een bepaalde actie te ondernemen. Een voorbeeld van zo`n marketingstrategie is het gebruik maken van een customer card. In deze tekst lees je alle informatie over een customer card als marketingstrategie.

Wat is een customer card?

Met een klantenkaart kan je sparen voor gratis spullen of kortingen. Bij elke aankoop, soms boven een bepaald bedrag, krijg je punten die op je klantenkaart gezet worden. Bij een bepaalde hoeveelheid punten krijg je een beloning. Deze beloning staat in geen verhouding tot de grote hoeveelheid geld die je bij het bedrijf uitgeeft. Stel dat de beloning korting is, dan is dat een nieuw lokmiddel, zodat je nog meer bij dat bedrijf gaat kopen. De klantenkaart, of customer card, is dus een marketingstrategie om klanten een bepaalde actie te laten ondernemen door ze ‘gratis’ spullen aan te bieden.

Waarom werkt de customer card

Zoals in de vorige alinea uitgelegd, krijgt de klant beloningen voor het kopen. Het is voor mensen natuurlijk om graag gratis dingen te krijgen. Ook al zijn de beloningen bij lange na niet gratis, voelt het voor veel mensen wel zo. Daarom is de customer card een effectieve marketingstrategie. Dit is echter niet de enige reden waarom de customer card zo effectief is. De tweede reden is het gevoel van status wat mensen krijgen.
Het hebben van een customer card geeft mensen een zeker gevoel van status, maar het daadwerkelijk gebruik maken van een customer card geeft ook een prettig gevoel. Daarom gaan mensen meer gebruik maken van deze klantenkaart. Deze twee redenen gecombineerd zorgen ervoor dat een customer card een goede marketingstrategie.

Wat voor beloningen kan je krijgen?

De beloningen die bedrijven aanbieden voor het gebruik maken van een klantenkaart verschillen per bedrijf. De meest voorkomende is toch wel korting. De hoogte van de korting kan dan wel weer verschillen. Andere bedrijven bieden iets aan wat gerelateerd is aan de dienst van een bedrijf en weer andere bedrijven hebben beloningen die totaal niet gerelateerd zijn aan het bedrijf. Zo zijn er bedrijven die folders rondsturen met verscheidene beloningen waar je uit kan kiezen. Op deze manier geeft het bedrijf de klanten een de keuze voor welke beloning ze krijgen, terwijl de klanten gebruik blijven maken van de dienst die verleend wordt.

Bron: ae-live.nl