Communiceren doen we allemaal iedere dag. Er zijn veel soorten communicatie die we elke dag wel tegen komen. Communiceren brengt ons door het leven en is erg belangrijk. Communiceren kan voor sommige mensen nog best moeilijk, het is dus erg aan te raden om dan je communicatie skills te verbeteren want goede communicatie is erg belangrijk. We gaan in dit artikel bespreken waarom goede communicatie nou eigenlijk zo belangrijk is.
Problemen voorkomen
Goede communicatie kan veel problemen voorkomen. Als je bijvoorbeeld iets niet fijn vindt wat iemand doet, kan communiceren al een groot verschil maken. Soms hebben mensen niet door dat je iets niet fijn vinden, door dat te communiceren kunnen ze er een verandering in brengen en is het probleem opgelost. Zo zijn er nog vele andere scenario’s, op werk, in een relatie of vriendschap dat goed communiceren problemen kan voorkomen. Wil je je communicatie skills verbeteren? Dan zou je bijvoorbeeld een communicatietraining in rotterdam kunnen volgen. Je kan ook veel boeken, artikelen of tijdschriften lezen over effectieve communicatie en hoe je die kan verbeteren. Er zijn ook op het internet meer dan genoeg video´s hierover te vinden.
Controle en duidelijkheid
Met goede communicatie kan je de controle houden en mensen duidelijkheid geven. Neem als voorbeeld als de regels van een promotie onduidelijk zijn, werknemers kunnen zich dan gediscrimineerd voelen. Door duidelijke regels te hebben over gedrag dat beloond wordt en gedrag dat bestraft wordt kan er meer controle worden gehouden. Ook is er voor iedereen meer duidelijkheid. Het is in het algemeen fijn en belangrijk dat iets duidelijk is, zorg dus dat instructies en regels duidelijk en goed gecommuniceerd worden. Dit kan op werk zijn maar bijvoorbeeld ook als je plannen gaat maken met vrienden, het is fijn voor iedereen om te weten waar ze aan toe zijn.
Sterk werk team
Goede communicatie kan ook erg helpen op de werkvloer. Elkaar spreken tijdens werk en eventueel buiten werk versterkt je band met je met je collega´s. Je maakt op deze manier nieuwe vrienden, connecties en betere collega´s. Er is dan ook een fijne sfeer op het werk omdat je een goede band met elkaar hebt opgebouwd. Je weet dan ook dat je bij elkaar terecht kan voor vragen of andere situaties. Je voelt je op deze manier meer verbonden met je collega´s, bedrijf en het is een win- win situatie voor iedereen.