De voordelen van automatisering van klantfeedback

klantfeedback

Inmiddels weet iedereen dat klantfeedback belangrijk is. Feedback is niet meer enkel belangrijk voor de klachtenafhandeling. Het is een weerspiegeling van je bedrijf, en er kunnen heel veel processen mee geoptimaliseerd worden. Door te luisteren wat de klant over je te zeggen heeft, kan je bedrijf nog beter worden. Toch is klantfeedback in bedrijven vaak een ondergeschoven kindje; het is vaak te druk om er goed mee bezig te zijn. Gelukkig kan dit geautomatiseerd worden, en dat heeft nog veel meer voordelen.

Het wordt persoonlijker en daardoor vaker ingevuld

Vaak schakelen bedrijven een onderzoeksbureau in voor de klantfeedback. Er ontstaan dan mails waarin staat dat namens bedrijven om meningen gevraagd wordt. Dit nodigt voor de klant totaal niet uit om de enquête in te vullen. Deze jaarlijkse onderzoeken zijn ook geautomatiseerd. Het nadeel van jaarlijkse onderzoeken is dat het vaak lange onderzoeken zijn en lange rapporten oplevert die slechts een algemeen inzicht geven in wat klanten van je bedrijf vinden. De rapporten verdwijnen vaak in de la verdwijnen en er wordt niets meer mee gedaan. Door op de belangrijke contact- of beslismomenten direct klantfeedback aan je klanten te vragen, kun je daar direct op inspelen, zodat de klant ook daadwerkelijk merkt dat er iets met zijn feedback gedaan wordt.

Een constante aanvoer van klantfeedback

klantfeedbackBedrijven die hun klantfeedback niet automatiseren, sturen vaak één keer per jaar een groot klantonderzoek. Dit heeft verschillende nadelen. Klanten hebben namelijk vaak geen zin om een erg groot onderzoek in te vullen. Het kost ze veel tijd en ze vullen liever meerdere keren kleinere enquêtes in. Daarnaast is het niet slim om je bedrijfsprocessen te baseren op eenmalige
klantfeedback. Door dit te automatiseren, zorg je voor een constante aanvoer. Hierdoor zijn meer mensen geneigd je enquête in te vullen en kun je je processen er het hele jaar door op aanpassen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van klantfeedback software.

 

Het is goedkoper

Klanten uitnodigen voor een onderzoek kan iedereen. Het kost echter heel veel geld om mensen dit te laten doen, die ook beter iets anders kunnen doen! Door je klantfeedback te automatiseren, bespaar je veel geld.

 

Je kunt echt wat met de feedback doen

En dan het allerbelangrijkste voordeel: je hebt de tijd om echt wat met de gegeven feedback te doen. De mensen die normaal tijd besteden aan het versturen van onderzoeken en het analyseren van nietszeggende, grote tabellen, grafieken en gegevens, hebben nu hun handen vrij om echt wat met de feedback te doen. Ze kunnen de klantfeedback opvolgen en verbeteringen doorgeven aan de desbetreffende afdelingen en deze doorvoeren.

Het automatiseren van je klantfeedback levert dus heel veel op! Start jij vandaag nog met het verbeteren van jouw feedback?