In een aanbesteding gaat veel werk zitten. Maar dat jouw aanbesteding wint is nog maar de vraag. Een verloren inschrijving kan een grote teleurstelling zijn voor al het werk wat er in is gestoken. Hoe zorg je dat jouw aanbesteding wint en goed uitpakt?
Begrijp welke onderdelen er verbeterd moeten worden
De aanbestedende partij is bij elke aanbesteding verplicht om feedback te geven zodat hierover geëvalueerd kan worden.
Evalueer met het bid-team
Houd een eerlijke discussie met het bid-team en geef elkaar feedback zodat jullie als team samen kunnen werken voor een goede aanbesteding.
Heb een bijeenkomst met de aanbestedende partij
Als je een bijeenkomst regelt met de aanbestedende partij kan dit leiden in de mogelijkheid een relatie op te bouwen en laat zien dat je wilt verbeteren.
Zo heb je ook de mogelijkheid om het probleem in persoon nog een keer te bespreken en komt de klant misschien zelfs met nog meer vragen.
Vraag bij elke aanbesteding om feedback
Als tenderteam is winnen natuurlijk het belangrijkste. Maar zelfs dan is er niks verkeerd gegaan en kan er dus feedback gegeven worden. Zo blijf je verbeteren en kan je zorgen voor meer goede aanbestedingen.
Planning
Zorg voor een goede planning Elke aanbesteding heeft zijn eigen agenda en is bindend. Het schrijven van een offerte duurt lang, dus begin vroeg en vraag animo tijdig om informatie.
Een goed begin is halverwege en dat geldt ook voor het biedproces. Planning als onderdeel van het aanbestedingstraject moet zorgvuldig en gedisciplineerd worden gedaan, zodat het volledig en op tijd kan worden voltooid. Te laat is echt te laat in het aanbestedingstraject , dien uw papieren op tijd in als u niet wilt worden uitgesloten van biedingen.
Heb je zelf een tendermanager nodig? Kijk dan bijvoorbeeld naar tendermanagement door Roger.