Ben jij net begonnen met je bedrijf, en ben je druk bezig met het vergaren van Facebook likes, volgers op Twitter of andere manieren van een volgens jou zo succesvol concept. Wellicht is het slim om de volgende punten in je achterhoofd te houden. Want zelfs jou social media campagne wordt pas succesvol wanneer jij hier een strategie aan kan koppelen. Welke KPI’s (doelstellingen) zijn nu onmisbaar voor jou social media strategie?
1. Bereik
Natuurlijk wil jij als ondernemer zoveel mogelijk volgers hebben op je social media. Deze krijgen al je updates te zien en zijn dus up-to-date over de nieuwste ontwikkelingen, of ehh… toch niet? Alleen volgers hebben is natuurlijk geweldig, en vergroot je bereik. De grootte van jou database is wel degelijk van belang bij jou bereik op social media. Jou nieuwe content moet echter opvallen. Dit kan door het noemen van wetenswaardige feitjes, humoristische post waarachter een boodschap verschuild. Hoeveel volgers heb je nu daadwerkelijk op Twitter die jou bericht ook interessant vinden? Dit kan je meten aan de interactie (retweets, reacties Facebook enzovoorts). Via Twitter en Facebook kun je precies zien hoeveel mensen jou berichten hebben gezien, en hoeveel dit is vergroot door bijvoorbeeld retweets ect.
2. Engagement
Het is leuk wanneer je berichten gedeeld worden, maar dit wil nog niet zeggen dat er sprake is van het juiste gevoel bij jou volgers. Wanneer ze engagement tonen, worden ze als het ware een soort ambassadeurs. Zorg dat je de mensen betrokken laat voelen bij je doelgroep, en laat blijken dat je hun betrokkenheid waardeert. Dit kan zijn door het liken van een reactie, bedanken voor een geplaatste tweet over jou business ect.
3. Clicks
Vaak is het de bedoeling dat je via social media mensen naar verdere informatie wilt lokken. Hoeveel mensen hebben de link naar jou kerstactie aangeklikt? Komen er mensen binnen via jou social media kanalen waardoor deze kanalen direct omzet gaan genereren. KLM is hier misschien wel het beste voorbeeld van om te zien hoe dit wel moet. Natuurlijk kun jij jezelf hier niet mee vergelijken als startende ondernemer. Maar laat je eens inspireren en probeer hier creatief mee om te gaan!
4. Interactie
Zorg ervoor dat je weet op welk platform je het meeste interactie kan opbouwen. Wat is het ideale tijdstip voor een bepaalde post zodat zoveel mogelijk mensen uit jou doelgroep deze te zien krijgen. Je hebt een community opgebouwd, en wilt hier het maximale uithalen. Zorg er dus voor dat je de interactie zo goed mogelijk weet af te handelen. Wat is de responstijd van jou organisatie? Ben je probleemoplossend binnen tien minuten? Allemaal zaken die de interactie alleen zullen bevorderen! Wanneer jou werknemers inloggen bij Facebook moet er snel worden gehandeld. Wanneer je slecht of zelfs niet reageert kan social media je bedrijfsimago zeker schade toebrengen!
5. Conversie
Uiteindelijk is al deze moeite leuk een aardig, maar je weet nooit wat het zal opleveren. De uiteindelijke conversie is waar het om draait. Hoeveel mensen vinden via jou Facebook de weg naar je website en kunnen zo een bijdrage leveren aan je omzetstijging. Wil je hier meer over weten? Blijf up-to-date en houd de website in de gaten!