Facebook heeft zowel wereldwijd als in Nederland een ongekend groot bereik. Het potentieel bereik in Nederland alleen al is ontzettend groot door de 9,2 miljoen profielen binnen onze landsgrenzen. De kans dat jouw doelgroep aanwezig is op Facebook is dan ook ontzettend groot maar hoe ga je nu te werk om deze zo effectief mogelijk te bereiken.
Wie is je doelgroep?
Adverteren op Facebook is zeer interessant vanwege de goede en zeer specifieke segmentatiemethodes. Daardoor kunnen de advertenties zeer converterend werken. Het is dan wel van belang dat je goed weet wie je doelgroep is en wat je hierbij wilt bereiken. Er zijn verschillende doelstellingen die je kan hanteren per campagne:
- Betrokkenheid (likes, reacties of shares bij een paginabericht)
- Likes voor je Facebookpagina of evenementenpagina
- Clicks die leiden naar je website
- App-installaties of betrokkenheid bij je app
- Geclaimde aanbieding: Zo kun je bijvoorbeeld inschrijvingen van je nieuwsbrief verhogen
- Videoweergaven om je boodschap visueel over te brengen
Een goede advertentie samenstellen
Wanneer je weet wie je doelgroep is en je weet wat de doelstelling is dan kun je de boodschap op gaan stellen. Het is belangrijk dat deze aansluit bij zowel je doelgroep als de doelstelling van je advertentie. Maak hiervoor gebruik van aansprekende afbeeldingen met een klein beetje tekst. De afbeelding is echter de eye-catcher! Wanneer deze in het oog springt zal de conversie van je advertentie enorm vergroot worden! Er zijn een paar benoemingen die niet mogen ontbreken in je campagne! Hierbij kun je denken aan je koopmotieven in combinatie met je USP’s. Bijvoorbeeld: Snel bloemen in huis nodig? Voor 21:00 besteld morgen in huis! Daarnaast is ook het gebruiken van een goede call to action noodzakelijk om iemand bijvoorbeeld contact op te laten nemen.
Er zijn nog veel meer mogelijkheden om een goede campagne op te stellen. Daarnaast is het nog belangrijk dat je je publiek gaat targetten aan de hand van verscheidene segmentatie criteria. Adverteren op Facebook blijft marketingcommunicatie middel met enorm veel mogelijkheden. Het uitbesteden van deze campagne is dan ook helemaal niet zo gek.