Aankoopproces consument bij auto’s

Aankoopproces consument bij auto’s

Volgens het CBS heeft de helft van de Nederlanders boven de 18 jaar één of meerdere auto’s, maar welke stappen onderneemt een consument nu bij het kopen van een auto? Wil je weten hoe het aankoopproces van de consument werkt, lees dan dit artikel!

See

In de see-fase zijn prospect ook wel potentiële klanten genoemd, nog niet op zoek naar een auto, Maar worden wel geïnspireerd door andere auto’s. Soms zien ze reclames of advertenties voorbij komen, waardoor men over een nieuwe auto gaat nadenken. 

Think

Zes op de tien kopers weten voordat ze op zoek gaan nog niet welke auto zij willen kopen. Om daarachter te komen, praten zij veel met vrienden, familie en relaties. Nadat men de mening van deze mensen verwerkt heeft, gaat hij of zij op zoek naar informatie over verschillende merken en modellen. Hierbij wordt actie ondernomen zoals: specificaties bekijken, auto’s configureren, brochures bekijken, social media bijhouden. Configureren speelt een belangrijke rol in het aankoopproces van de klant. Beschik je als autodealer nog niet over autoconfiguratie op je website bekijk dan: Rotoview Studios. Zij brengen daar snel verandering in. 

Do

In deze fase vindt de aankoop plaats. Men is op het moment aangekomen dat de mogelijke klant de informatie verwerkt heeft en op een rijtje heeft gezet. Nu wordt er gelet op de prijs. Kan hij of zij dat betalen? Zo ja, wil diegene dat bedrag betalen voor de auto. Na de prijs en mogelijkheden van de auto uitgebreid bekeken te hebben, zal de mogelijke klant een proefrit aanvragen. Vandaag de dag hebben alle mogelijke klanten al uitgebreid vooronderzoek gedaan, voordat zij daadwerkelijke de showroom binnenstappen. Ben je verkoper, houd hier dan rekening mee. Zorg dat klanten zich speciaal voelen bijvoorbeeld door een speciale deal aan te bieden. Wanneer je dat doet is de kans groter dat de klant overgaat tot aankoop.

Care

Aftersales is erg belangrijk. Gebeurd dit volgens de klant naar wens dan zal deze wellicht nog een keer iets kopen. Van een klant een ambassadeur maken is het beste wat mogelijk is, maar erg moeilijk. Je kunt de klant een aantal dingen geven, om van diegene een ambassadeur te maken. Een voorbeeld van wat je kunt doen is: een presentje geven, gepersonaliseerde aanbiedingen geven, korting geven op APK, bandenwissels, kleine of grote beurt of extra pakketten aanbieden.