Wat is cashflow
Laten we eerst beginnen bij het uitleggen wat cashflow nou precies inhoudt, zodat dat duidelijk is. Cashflow is het volgende:
Cashflow is een term die gebruikt wordt in de bedrijfseconomie om de in- en uitstromen van geld gerelateerde zaken (liquide middelen) aan te geven. Als een bedrijf meer uitstromen heeft dan instromen wordt er gesproken over een negatieve kassstroom, Het tegenovergesteld hiervan is een positieve kasstroom. De cashflow wordt altijd vastgesteld in een bepaalde periode of bij projecten.
Waarom cashflow?
Cashflow is een onderdeel dat vaak onderschat wordt door ondernemers. De meeste ondernemers letten op omzetten en winsten. Dit is niet genoeg om zeker te zijn dat het goed gaat met de onderneming. De cashflow is het geld dat gedurende een periode door uw onderneming stroomt. Mocht er om een of andere reden zo’n stroom vastlopen en de cashflow wordt niet in de gaten gehouden kan de onderneming nog steeds ten onder gaan. Zelfs als de onderneming dan mooie omzetten en winsten weet te behalen.
De blinde vlek bij cashflow
Als een onderneming zich alleen focust op een bepaald aspect van het ondernemen zoals bijvoorbeeld de omzet, dan ontstaat er een blinde vlek binnen de organisatie. Een andere grote oorzaak van de blinde vlek is als een onderneming aan het groeien is en minder aandacht besteed aan haar debiteuren, omdat er verwacht wordt dat zij toch wel betalen. Als dat van korte duur is dan zal het niet heel veel uitmaken, maar op een lange termijn debiteuren verwaarlozen kan risico’s met zich meebrengen. Enkele punten hiervan zijn:
- Het aantal niet betalende debiteuren stijgt en uw onderneming betaald netjes.
- Veel klanten vergeten facturen te betalen.
- Late betaling van klanten omdat u er niet scherp genoeg op zit.
Dit zijn oorzaken die er mogelijk voor zorgen dat de cashflow vast komt te zitten en u in problemen kan brengen.
De cashflow verbeteren
Het verbeteren van de cashflow in de organisatie kan geen kwaad en zorgt ervoor dat u met uw onderneming door kan blijven groeien. Dit is te bereiken met de volgende eenvoudige tips:
- kortere betalingstermijn hanteren
- sturen van herinneringen van facturen net voordat de betalingstermijn afloopt
- reden geven om eerder facturen te betalen, zoals 1 % korting als er binnen 15 dagen betaald wordt
- vooraf een deel van je diensten factureren
- bevoorschotting van uw vorderingen door een derde partij die het risico van betaling van uw overneemt
Hoe sneller u deze tips weet toe te passen in uw onderneming hoe sneller u weer kunt doorgaan met groeien.