Veel bedrijven houden hun resultaten bij aan de hand van zogenaamde KPI’s. Deze Kritische Prestatie Indicatoren komen vaak naar voren wanneer organisaties hun daadwerkelijk behaalde doelen gaan checken. Hier kun je bijvoorbeeld denken aan marketing maar ook aan zaken als bezuiniging. Door het instellen van KPI’s kunnen prestaties meetbaar en inzichtelijk gemaakt worden. Bepaalde deelgebieden kunnen hierin worden uitgelicht zodat bijvoorbeeld een (online) marketing afdeling hier kritisch naar gaat kijken. Vooral op het gebied van online marketing valt er vaak middels KPI’s nog veel winst te behalen.
Opstellen van indicatoren
Als beginnende MKB’er kun je het jezelf natuurlijk nog niet te moeilijk maken. Er zijn oneindig veel mogelijkheden en dit worden er alleen maar meer door alle IT-mogelijkheden. Wanneer je voor iedere factor een KPI opstelt heb je dan ook wel een mooie cocktail van cijfers. Dit is echter moeilijk om werkzaam en overzichtelijk te maken. Daarom is het goed om een focus te leggen op indicatoren welke jij het meest bepalend vindt voor je onderneming. Wanneer je het overzicht kwijtraakt kun je software aanschaffen voor een KPI Dashboard. Wanneer je hier nog nooit gebruik van hebt gemaakt is het wellicht handig om consultants in te schakelen welke je deze software eigen maken. Bij bijvoorbeeld Cyffer wordt er rekening mee gehouden dat u als beginner weinig verstand hebt van deze software. Een goede begeleiding bespaard grote onduidelijkheid en frustratie over de omgang met het systeem.
Betrek je personeel erbij
Je personeel is van groot belang bij het opstellen van je KPI’s. Op welke vlakken moet er resultaatverbetering plaats vinden en hoe ga je dit meten. Wellicht vind de marketeer dat er op dit moment te weinig naamsbekendheid is. Naar aanleiding van een kort onderzoek kun je hier al bepaalde doelen voor stellen. Deze scores kun je regelmatig bespreken met de verantwoordelijken om zo een realistische, maar wel duidelijke doelstelling af te spreken.
De juiste normen kun je moeilijk zelf bepalen. Het is vrijwel onmogelijk om een bepaald gegeven wat je graag wilt bereiken zomaar te stellen als norm. Het is belangrijk dat je hierbij kijkt naar bewezen resultaten van andere partijen, en of jou organisatie deze nog zou kunnen verbeteren.