Wil je een goede privacyverklaring opstellen? Dan lijkt dit in eerste instantie lastiger dan het is. Er komt namelijk veel op je af en je bent wettelijk verplicht om deze verklaring op de website te zetten als je persoonsgegevens vraagt van klanten en bezoekers. Je kunt hier hulp bij krijgen van specialisten, waaronder Rocket Laywer. Maar wat komt er allemaal bij kijken en welke onderdelen moet je er sowieso in opnemen? Onderstaande informatie helpt jou op weg, zodat je geen problemen meer krijgt met dit juridische onderdeel.
De privacyverklaring geeft tekst en uitleg
Een privacyverklaring is de informatie die je geeft over het ontvangen van de persoonsgegevens van klanten, bezoekers en andere betrokkenen. In deze verklaring geef je onder andere uitleg over wat je met de gegevens gaat doen. Dit kan bijvoorbeeld zijn om de klant op de hoogte te stellen van de bestellingen, maar ook voor marketingdoeleinden. Het is belangrijk dat je dit zorgvuldig communiceert met betrokkenen, omdat er anders juridische stappen ondernomen kunnen worden. Zeker met de nieuwe privacywetgeving is het belangrijk om hier dus tijd aan te besteden en het document op de website te plaatsen.
Stel jezelf altijd een aantal vragen
Om een privacyverklaring op te stellen is het belangrijk dat je jezelf een aantal zaken afvraagt. Als eerste is het de vraag wat je met de persoonsgegevens gaat doen. Ook moet je goed gaan kijken hoe je de gegevens opvraagt. Is dit door het invullen van een contactformulier of haal je ze extern? De mogelijkheden zijn eindeloos en de verklaring moet hier helemaal op aangepast worden. Door zoveel mogelijk vragen te beantwoorden kun je goed aan de slag en heb je binnen een korte tijd een verklaring opgesteld. Dit hoef je namelijk niet helemaal zelf te doen, maar kan ook aan de hand van voorbeelden of een app. Er zijn ook juridisch specialisten die gratis voorbeelden geven.
Altijd vertrouwen opwekken met een privacyverklaring
Voornamelijk een software kan jou altijd op de juiste manier helpen. Dit komt doordat je alleen maar naar de vragen hoeft te gaan kijken. Je hebt dan direct een standaard document te pakken, die je nog geheel kunt aanpassen aan jouw bedrijf. Jouw klanten willen immers ook zeker weten dat het van jou afkomt. Jouw huisstijl toepassen kan daarom een goed idee zijn. Ook wekt deze verklaring meer vertrouwen op. Betrokkenen zijn sneller geneigd om de gegevens in te sturen wanneer er tekst en uitleg wordt gegeven. Zorg er daarom ook voor dat deze eenvoudig te vinden is.
De rechten en plichten uitgelegd over privacyverklaring
De privacyverklaring kan niet alleen voor veel transparantie zorgen bij de klanten, maar biedt jou ook voordelen. Je hebt een handig document in handen waar alle rechten en plichten in staan. Deze kun je als leidraad gebruiken. Wanneer er problemen ontstaan, heb je een document om met bewijzen te komen. Andersom werkt het ook. Als een betrokkene denkt dat zijn rechten geschonden zijn, kan deze ook aan de hand van dit document aankomen met bewijzen. Uiteindelijk kan ieder geschil op een goede manier afgehandeld worden en ontstaan er geen verdere stappen.