Ben jij van plan voor jezelf te beginnen? Dan zul je beslist gezien hebben dat je met een hele hoop zaken rekening moet houden. Om het overzicht te bewaren vind je hieronder de belangrijkste facetten op een rijtje.
Maak het concreet
Voordat je in het diepe springt, moet je jezelf afvragen wat je precies wil gaan aanbieden, waarom je achter jouw product of dienst staat, en wie hier volgens jou behoefte aan heeft. Als jij niet volledig achter je idee staat, hoe kunnen je toekomstige klanten dat dan wel doen?
Ondernemingsplan
Wanneer je jezelf daadwerkelijk inschrijft als ondernemer, is het natuurlijk goed om te weten of je toekomstige bedrijf wel levensvatbaar is. Dit doe je het best door een ondernemingsplan voor je bedrijf te schrijven. Dit moet je zien als een stappenplan waarin je jouw doelstellingen verwerkt en bepaalt hoe je deze doelstellingen wil verwezenlijken. Maak daarnaast een financieel plan voor je bedrijf zodat je weet hoeveel geld je nodig hebt, en over hoeveel geld je beschikt.
Rechtsvorm
Om een eigen onderneming te starten moet je voor een bepaalde rechtsvorm kiezen. Je kunt kiezen uit twee soorten rechtsvormen, namelijk met of zonder rechtspersoonlijkheid. Met rechtspersoonlijkheid betekent het dat je met jouw eigen vermogen aansprakelijk bent voor eventuele schulden van je bedrijf. Bij een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid is dit meestal niet het geval. Onderzoek welke rechtsvorm bij jouw bedrijf past.
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK)
Om te beginnen met ondernemen moet je ingeschreven staan in het Handelsregister bij de KvK. De KvK geeft je gegevens door aan de belastingdienst en jouw bedrijf is officieel te vinden door potentiële klanten. Denk bij het inschrijven aan je bedrijfsnaam. Die moet treffend zijn en duidelijk vertellen waar jouw bedrijf voor staat. Check wel even of de naam niet al bestaat! Voor een inschrijfadres kun je ook altijd kiezen voor een zakelijk inschrijfadres.
Bepaal je tarief
Als starter is het lastig om te bepalen wat je kan vragen als uurtarief voor jouw geleverde product of dienst. Als je te hoog inzet loop je wellicht klanten mis, zet je te laag in dan levert het te weinig op. Welke tarieven hanteren concurrenten? Welk inkomen heb je nodig om rond te komen? En hoe onderscheid je jezelf van de rest? Door deze vragen te beantwoorden kan je makkelijker bepalen welk uurtarief je voor jouw bedrijf kan hanteren.
Klanten
Je kan alles binnen je onderneming wel goed op orde hebben, maar zonder klanten ben je nergens. Denk goed na over het publiek dat je wil bereiken en de manier waarop je dat wil doen. Hoe ziet de markt eruit en wat wordt je verkoopverhaal? Het hele jaar door zijn er evenementen en bijeenkomsten waar je een netwerk kan opbouwen.