5 productiviteitstips voor thuiswerkers

Veel mensen hebben tegenwoordig ook de mogelijkheid om af en toe thuis te werken. Maar het thuiswerken heeft diverse voor en nadelen, mensen raken thuis namelijk sneller afgeleid dan op het werk. Hieronder geven wij je 5 tips zodat toch productief kunt zijn als je thuis werkt.

Tip 1: Maak een planning

Als je thuis gaat werken is het belangrijk dat je aan het begin van de dag een planning maakt. In deze planning moet je de werkzaamheden meenemen die je moet verrichten, op welke momenten je pauze gaat nemen en welke werkzaamheden prioriteit hebben. De minder belangrijke werkzaamheden kun je dan later op de dag inplannen. Het is namelijk erg verleidelijk om werkzaamheden uit te stellen als er geen controle is, daarnaast zorg je er dan ook voor dat je niet te veel tijd kwijt bent aan bepaalde werkzaamheden.

Tip 2: Sta vroeg op  

Door je dag vroeg en gestructureerd te beginnen, ben je veel scherper tijdens het werk. Daarnaast zijn mensen in de ochtend vaak veel productiever dan later op de dag, het zal je uiteindelijk dus ook tijd besparen.

Tip 3: Zorg voor een goede werkomgeving

Zoek een ruimte op waarin je tot rust komt en die niet afleidend is, tijdens je werk. Daarnaast is het ook belangrijk dat je alle spullen die je nodig hebt tijdens je werk binnen handbereik hebt. Als je regelmatig kun je hier het beste een vaste werkplek voor inrichten. Een goede bureau, bureaustoel en computer zijn erg belangrijk voor de juiste houding tijdens het werken. Als je gebruik maakt van een laptop om thuis te werken, moet je ook gebruik maken van een laptopstandaard omdat dit anders zeer slecht is voor je lichaamshouding. Het laptopgebruik is namelijk gelimiteerd tot 2 uur per dag, om langer met een laptop te werken kun je hier het beste een standaard en een aparte muis op aansluiten.

Tip 4: Vermijdt afleiding

Als je thuis werkt zij er veel verschillende factoren die voor afleiding kunnen zorgen. Je televisie, huisgenoten en huishoudelijke klusjes kunnen zonder dat je het door hebt veel tijd in beslag nemen. Het is dus van belang dat je je niet laat afleiden door je televisie of je mobieltje tijdens het werk. Als je je planning maakt en deze zoveel mogelijk volgt, kan je in de pauzes tijd vrijmaken voor je smartphone, social media en programma’s op televisie.

Tip 5: Houd werk en privé gescheiden

Net als bij de vorige tip besproken is, is het belangrijk dat je je werk echt gescheiden houd van je privéleven. Je moet duidelijke afspraken maken met je huisgenoten, over wat je werktijden zijn en wanneer ze je wel of niet mogen storen. Daarnaast moet tijdens je werk geen tijd besteden aan het doen van de boodschappen of een doktersbezoek. Aan dit soort zaken ben je namelijk heel snel te veel tijd kwijt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *