Wist je dat maar liefst twee van de vijf MKB’ers hun eigen rekeningen niet kunnen betalen? Dit probleem ontstaat vaak door klanten die hun facturen niet op tijd voldoen. Het heeft een negatieve invloed op de cashflow van je bedrijf. Misschien heb jij hier ook mee te maken en vind je het hoog tijd om het roer om te gooien. Waarom moet je de cashflow verbeteren, en hoe kun je dit doen?
Wat is een cashflow?
In de bedrijfswereld kom je regelmatig de term ‘cashflow’ tegen. De betekenis van deze term is vrij eenvoudig uit te leggen. In feite is het de geldcirculatie binnen een onderneming. Elk bedrijf heeft inkomende en uitgaande geldstromen. Het verschil tussen deze twee geldstromen wordt de ‘cashflow’ genoemd.
Negatieve cashflow is een veelvoorkomend probleem
Het is belangrijk om de cashflow van je bedrijf goed in de gaten te houden. Je kunt het gebruiken als een meetinstrument om je financiële positie te volgen. Helaas komt het soms voor dat er meer geld uitgaat dan binnenkomt. Zowel grote als kleine ondernemingen krijgen hier vaak mee te maken omdat klanten hun facturen niet of te laat betalen. Zestig tot negentig dagen wachten op een betaling is voor veel ZZP’ers helaas geen uitzondering, zo blijkt uit artikelen van de Volkskrant en de NRC.
De gevolgen van een negatieve cashflow
Het resultaat van wanbetaling is dat sommige bedrijven een negatieve cashflow hebben. Daardoor is het voor hen steeds lastiger om aan financiële verplichtingen te voldoen. Dit heeft een negatieve spiraal tot gevolg. Bedrijven gaan bijvoorbeeld lenen, terwijl de kosten alleen maar hoger oplopen. De rente die betaald moet worden over de lening kost immers ook geld. Maak een einde aan dit probleem door de cashflow te verbeteren.
Stuur facturen op tijd de deur uit
Heb je ook te maken met een negatieve cashflow? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Zo kun je de cashflow verbeteren door op het juiste moment te factureren. Onthoud dat veel bedrijven facturen in mei en in de vakantiemaanden later betalen. Dit komt door het feit dat werknemers in deze periodes hun vakantiegeld ontvangen. Ook ontstaan er aan het einde van het jaar vaak achterstallige betalingen omdat bedrijven dan vaak hun jaarbalans opmaken. Daardoor besteden ze vaak minder tijd aan het betalen van jouw rekeningen. Zorg er dan ook voor dat je facturen verstuurt voordat er een vakantieperiode begint.
Stel duidelijke voorwaarden op
Stel bij de overeenkomst met een klant altijd duidelijke voorwaarden op. Daardoor ontstaat er geen onduidelijkheid bij jou en de klant. Zorg er daarnaast voor dat de klant gemakkelijk kan betalen. Maak een digitale factuur met een betaaloptie, zodat er alleen nog maar op een linkje hoeven te klikken. Heb je klanten die op tijd of zelfs meteen betalen? Geef ze korting als beloning. Dit is een positieve impuls en zorgt ervoor dat ze de volgende keer ook op tijd de factuur voldoen.