Het internet bevat verschillende technieken om informatie over je op te slaan. Of je dit nu wilt of niet. Hoewel dit tot veel discussies leidt, kan het ook waardevolle informatie opleveren voor bedrijven. Zo wordt bij het bezoeken van een website een GTM op de achtergrond geladen. GTM staat voor Google Tag Manager en is bedoeld om de gedragingen van websitebezoekers te onderzoeken. Bedrijven kunnen die informatie gebruiken om meer inzicht te krijgen in het gedrag van de bezoekers en zo de klantervaring te verbeteren en meer conversie te creëren. Data tracken door bedrijven kan op verschillende manieren. GA4 Server side tagging is een van de meest succesvolle methodes. Maar wat houdt dit precies in?
Alles wat je moet weten over Google Tag Manager
Google Tag Manager speelt een centrale rol in het gebruik van server side tagging. Maar wat is dat precies? Google Tag Manager is een handig trackingssysteem die je gratis kunt gebruiken om informatie van jouw websitebezoekers te verzamelen. Het is een zeer overzichtelijke tool waarmee je diverse programma’s kunt hanteren. Denk bijvoorbeeld aan Google Analytics en Hotjar.
GTM is zowel voor websitebouwers als marketeers erg interessant. Het maakt hun werk gemakkelijker en biedt meer flexibiliteit.
Een tag is een code die wordt geactiveerd bij bepaalde omstandigheden. Je kunt hierbij werken met variabelen. Hierbij krijgt het systeem een trigger wanneer aan de variabelen wordt voldaan en de code geladen moet worden. Zo krijg je enkel de meest waardevolle informatie te zien.
Server side tagging
Maar wat is server side tagging precies en wat levert dit je op?
Mede door de nieuwe privacywetten wordt het steeds lastiger om informatie over websitebezoekers te verzamelen. Google Tag Manager vereenvoudigt dit, zonder dat de privacy van de bezoekers in geding komt.
Bij server side tagging worden pixels op de website geplaatst. Deze pixels worden
vervolgens geladen door Google Tag Manager en stuurt dit door naar de desbetreffende platformen. Met behulp van deze pixels kun je zeer waardevolle informatie verzamelen en toepassen waar nodig. Deze informatie kan gebruikt worden voor marketingdoeleinden.
Als jij weet hoe de klant zich gedraagt op de website, weet je ook waar mogelijk verbeterpunten zijn en hoe je ervoor kunt zorgen dat zijn bezoek uiteindelijk tot conversie zal leiden. Dit doe je bijvoorbeeld met behulp van de systemen van https://www.adpage.io/
Redenen om server side tagging te gebruiken
Server side tagging wordt tegenwoordig steeds vaker gebruikt en dat is niet zonder reden. Bij juist gebruik, kan dit ongelooflijk veel opleveren:
Sneller website: wanneer je de codes rechtstreeks vanaf de eigen server laadt, zal de website ook minder snel vertragen. Dit zien we bijvoorbeeld wel gebeuren bij client-side tagging. Hierbij is de browser verplicht om bij elk kanaal een nieuwe code in te laden. Dat kost tijd en kan de gebruiksvriendelijkheid van de website nadelig beïnvloeden.
Server side tagging creëert ook nieuwe mogelijkheden. Je kunt hiermee extra informatie gemakkelijker herkennen, waardoor je andere kanalen in kunt zetten om je doel te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van Instagram-advertenties.