Een goede eerste indruk is erg belangrijk, want een slechte eerste indruk is heel moeilijk te wissen uit de gedachten van je gesprekspartner. Een goede eerste indruk maak je natuurlijk als je iemand ontmoet, maar als je bijvoorbeeld solliciteert naar een nieuwe functie, maakt je profielfoto die eerste indruk. En die moet natuurlijk goed zijn. Daarom is het slim om een zakelijke profielfoto te laten maken door een professionele fotograaf die hierin gespecialiseerd is.
Straal uit waar je bedrijf voor staat
Heb je een eigen bedrijf? Dan is een goede zakelijke profielfoto helemaal belangrijk. Je straalt dan niet alleen uit waar je zelf voor staat, maar ook waar je bedrijf voor staat. Heb je een creatief bedrijf, bijvoorbeeld in de communicatie of iets dergelijks, dan ga je natuurlijk niet voor een grijze, standaard profielfoto. Dan ga je voor een profielfoto die opvalt, maar die wel professioneel is. Dit kun je bereiken door de juiste kledingkeuzes te maken. Ga niet in een grijs pak op de foto, maar kies bijvoorbeeld voor een kleurig overhemd of een opvallende stropdas. Vrouwen kunnen gebruik maken van opvallende accessoires zoals sjaaltjes en oorbellen. Let er wel op dat je gezicht niet wegvalt en nog steeds het meest opvallende blijft van de foto.
De juiste gezichtsuitdrukking
Bedenk van tevoren wat je uit wil stralen op je profielfoto, zeker als je een opvallende profielfoto wil. Wil je graag een serieuze profielfoto, dan ga je natuurlijk niet met een brede lach op de foto! Het is hierbij wel belangrijk dat je erop let dat je niet te boos gaat kijken, dit kan er weer voor zorgen dat je onvriendelijk en misschien wel angstaanjagend over kan komen. Op een echt professionele, zakelijke profielfoto kun je het best je mond gesloten en neutraal houden. Probeer wel te lachen met je ogen en een vriendelijke, twinkelende uitstraling te hebben in je ogen. Op deze manier kom je zakelijk, maar toch vriendelijk over. Lachen met je ogen kan moeilijk zijn, maar dat werkt het best als je aan iets denkt wat je heel erg leuk vindt! Dan fonkelen je ogen vanzelf.
Wees jezelf
Doe geen kleding aan die je anders ook niet aan hebt. Heb je een creatief marketingbureau, dan ga je niet in pak op de foto, want op kantoor loop je er op deze manier ook niet bij. Dit kan verkeerde verwachtingen wekken bij potentiële klanten, partners en medewerkers. Het is dus vooral belangrijk om jezelf te zijn op de foto, maar dan wel je professionele zelf.