Als je een eigen bedrijf wil beginnen in de bouw is dit een erg stoere stap, maar je raakt waarschijnlijk ook in paniek van de vragen die allemaal in je opkomen. Wat moet ik weten, wat heb ik nodig, kan ik dit alleen, hoe bouw ik een website, wie worden mijn klanten enzovoorts. We helpen je met dit artikel op weg als je een eigen bedrijf wil starten als stukadoor.
Kennis
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om kennis van zaken te hebben als je aan de slag wil gaan als stukadoor in je eigen bedrijf. Zorg ervoor dat je een opleiding tot stukadoor hebt gevolgd en dat je al voldoende werkervaring hebt opgedaan. Tijdens de 2-jarige opleiding tot stukadoor doe je gelijk praktijkervaring op, waardoor je binnen 2 jaar je diploma en de ervaring kunt hebben om een eigen bedrijf te starten als stukadoor. Zorg er buiten de kennis als vakman ook voor dat je kennis hebt van het starten van een onderneming. Wees voorbereid op wat hier allemaal bij komt kijken en wat de risico’s zijn van het starten van een eigen bedrijf. Hier hoort ook het financiële plaatje bij. Houd alle inkomsten en uitgaven netjes bij, zodat je belangrijke dingen nooit over het hoofd kunt zien. Schakel desnoods een accountant in als je het zelf niet helemaal begrijpt of het niet goed bij kunt houden. Zorg er tot slot voor dat je op de hoogte bent van alle ontwikkelingen in de bouw, zodat je precies weet wat bijvoorbeeld erg in opkomst is.
Concept en materialen
Binnen de bouwsector starten steeds meer ZZP’ers. Het is daarom cruciaal dat je je als onderneming weet te onderscheiden van de rest. Wat zorgt ervoor dat de mensen jou kiezen en niet een ander? Ben je bijvoorbeeld erg goedkoop, of heb je een uniek concept? Zorg dat je op deze vraag gelijk een antwoord klaar hebt als mensen ernaar vragen. Laat jouw concept ook duidelijk doorschemeren op bijvoorbeeld je website of visitekaartje. Zorg er uiteraard ook voor dat je de juiste materialen in huis hebt die je nodig hebt als stukadoor en zorg voor gepast vervoer. Jij, eventueel personeel en de materialen moeten toch van A naar B worden vervoerd.
Laat van je horen
Last but not least: zorg ervoor dat mensen van je bedrijf afweten. Maak voldoende reclame, van mond-tot-mondreclame tot het inzetten van social media en vertel het iedereen die het horen wil. Als je de stap hebt durven zetten om een eigen bedrijf te starten, mag je hier trots op zijn. Je concept en je vakmanschap kunnen nog zo perfect zijn, als niemand van je bedrijf af weet, zal je niet veel klanten krijgen.