Veel bedrijven kampen met het probleem dat debiteuren te laat of zelf helemaal niet betalen. Debiteurenbeheer is een tijdrovende klus en wordt door tijdgebrek vaak niet goed opgevolgd. Omzet en facturering zijn voor ondernemers belangrijke pijlers terwijl een correcte betaling eigenlijk nog belangrijker is. Stel dat uw klant failliet gaat terwijl er nog een openstaande factuur is, dan is de kans groot dat u geen enkele betaling krijgt. Als er een goed dossier is opgebouwd en mogelijk zelfs als een betalingsregeling is getroffen, kan de schade waarschijnlijk nog beperkt worden.
Op het moment van facturering gaat de betalingstermijn in. Er is dan al wel omzet geboekt waarover BTW betaald moet worden. Dit kan een flinke aanslag op uw bankrekening zijn als er een groot bedrag uitstaat wat nog niet betaald is, maar waarover wel BTW betaald moet worden. BTW uitgaven die u van uw klanten nog niet ontvangen hebt. In Nederland is een betalingstermijn van 14 of 30 dagen vrij normaal maar grotere bedrijven hanteren vaak langere betalingstermijnen van soms wel 60 of 90 dagen. Er moeten dan behoorlijke reserves zijn om dit te overbruggen. Als u daarmee een negatief saldo bereikt moet er zelfs extra rente betaald worden.
Denk aan de relatie met de klant
Trouwe klanten benaderen voor een uitstaande betaling is ook iets wat ondernemers niet graag doen gezien de relatie met de klant. Alhoewel u volstrekt in uw recht staat blijft het toch vervelend om te vragen wanneer er betaald gaat worden. Uiteindelijk volgt er dan een aanmaning om de confrontatie te vermijden, wat ook niet bevorderlijk is voor de klantrelatie.
Als u uw debiteurenbeheer zou uitbesteden heeft u bovenstaande zorgen niet en kan de onderneming zich bezig houden met het verbeteren van de omzet en winst. Actief debiteurenbeheer door een externe partij bespaart een hoop geld en levert vaak zelfs geld en andere voordelen op. Correcte betalingen zorgen dat u ook uw betalingsverplichtingen tijdig kunt nakomen. Bij voldoende financiële middelen is het tegenwoordig extra interessant om sneller te betalen en daardoor te profiteren van een mogelijke betalingskorting.
Een goede geldstroom
Voor een goede geldstroom én klantrelatie kan professioneel debiteurenbeheer veel voor uw onderneming betekenen. Debiteurenbeheer uitbesteden aan de juiste partij levert u vele voordelen op. Door de persoonlijke benadering van getrainde medewerkers zal de klantrelatie verbeteren. Een vriendelijke betalingsherinnering bij welwillende klanten kan ook veel goed doen voor zowel de samenwerking als uw bankrekening.