Een bedrijf starten is een spannende onderneming maar er komen ook heel wat zaken bij kijken. Bepaalde stappen zijn belangrijk om de start van je bedrijf efficiënt te doen verlopen en een overzicht daarop is dan ook belangrijk!
1. Schrijf een businessplan
In een dergelijk plan, ook wel een ondernemingsplan genaamd, beschrijf je de onderneming die je opricht en geef je meer informatie over jezelf.
2. Kies een rechtsvorm
Bij de start van een eigen onderneming kan je kiezen tussen verschillende rechtsvormen. Voor elk bedrijf is een andere rechtsvorm van toepassing omdat er andere regels zijn in verband met belastingen en aansprakelijkheid. De juiste vorm kiezen is essentieel!
3. Zoek een bedrijfshuisvesting en een zakelijke energieleverancier
De huur van kantoor of een pand is al even essentieel om je bedrijf goed te kunnen starten. De activiteiten moeten immers van ergens gerund worden! Zowel de uitstraling als de bereikbaarheid en de werksfeer dragen bij aan het succes van je onderneming en daar aandacht aan besteden is dan ook belangrijk. Ook de keuze voor een zakelijke energieleverancier is hierbij van belang! Een grote zakelijke energieleverancier is bijvoorbeeld Gazprom Energy.
4. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
Elk bedrijf moet zich inschrijven in de Kamer van Koophandel. Ook is er sinds een aantal jaren een Handelsregisterwet, die stelt dat nieuwe rechtspersonen en groepen ondernemingen zich ook moeten inschrijven:
– eenmanszaken in de visserij of landbouw
– maatschappijen
– bedrijven in de publieke sector, waaronder gemeenten, ZBO’s en ministeries
– kerkgenootschappen
– verenigingen van eigenaren
Je dient je in te schrijven vanaf 1 week voor de start van je bedrijfsactiviteiten. Hiervoor moet je persoonlijk langskomen bij de Kamer van Koophandel met een legitimatiebewijs en 50 euro voor inschrijvingskosten.
5. Meld je aan bij de Belastingsdienst
Als beginnende ondernemer kan je in aanmerking komen voor specifieke regelingen in verband met de belastingen en personeelskosten. Het is dan ook belangrijk om je als startende ondernemer aan te geven bij de Belastingdienst. Je kan dit combineren met je inschrijven bij de KvK en je gegevens worden zo doorgegeven aan de Belastingdienst. Daarna krijg je een eigen BTW-nummer dat je op alle facturen moet vermelden.
Naast de huur van kantoor, inschrijving bij alle instellingen en het schrijven van een ondernemingsplan komen natuurlijk ook nog andere zaken kijken. Zo is administratie en het regelen van personeelskosten (als je personeel hebt) belangrijk om goed van start te gaan en het beste uit je bedrijf te halen!