SEO is de afkorting van search engine optimization. Als je de term naar het Nederlands vertaalt, heeft het betrekking op alle werkzaamheden die je uitvoert die tot gevolg hebben dat je website met belangrijke zoekwoorden hoger in de zoekresultaten van de zoekmachines komt te staan. Het belangrijkste voordeel van hoger in de zoekmachine komen, is dat je website sneller gevonden wordt en daardoor meer bezoekers krijgt. De grootste zoekmachine is Google. In Nederland staat Google gelijk aan 90% van de zoekopdrachten. De meeste bedrijven richten zich met deze reden voornamelijk op Google. Maar wat kost linkbuilding? En wat heeft het meeste profijt? De werkwijze hoe bedrijven proberen zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten te komen valt onder te verdelen in White hat SEO, Grey hat SEO en Black hat SEO. Dit heeft te maken met een aantal spelregels van Google. Hieronder zijn de termen verder uitgediept.
White hat SEO
Zoals hierboven beschreven heeft de keuze voornamelijk te maken met de spelregels van Google. Bij White hat SEO is er gekozen voor een strategie waarbij alle spelregels van Google gevolgd worden. Een term die hier bijvoorbeeld onder valt is white label linkbuilding. Jij doet dat door op een eerlijke manier hoger in de zoekresultaten te komen, zonder het algoritme van Google te beïnvloeden of voor de gek te houden. Met de zoekmachines die hun algoritme steeds slimmer afstellen, zet deze strategie in op succes op de lange termijn. White Hat kenmerkt zich door een hoge kwaliteit content die aansluit bij de zoekintentie, goed gebruik van afbeeldingen, het natuurlijk gebruik van zoekwoorden en Authentieke linkbuilding strategieën.
Grey hat SEO
De strategie zit al verwerkt in de naam. Het gaat namelijk om het opzoeken van het grijze gebied met betrekking op de SEO technieken. Deze strategie zorgt ervoor dat je website hoger naar voren komt in de zoekmachines, maar heeft het risico dat deze machines je hierop afstraffen. Vaak zie je dat websites snel de hogere posities behalen. Google staat het gebruik van de Grey hat technieken vaak toe, omdat deze in het grijze gebied vallen. De kans is echter aanwezig dat Google achter de schermen bezig is om ervoor te zorgen dat de toegepaste techniek in de toekomst niet meer in het grijze gebied vallen. De kans bestaat daarmee dat de toegepaste techniek later wel afgestraft zal worden middels een penalty. Een voorbeeld van SEO in het grijze gebied is het plaatsen van veel links binnen een en dezelfde pagina. Dit was in het begin toegestaan, maar later keurde zoekmachines dit af.
Black hat SEO
Black hat SEO is de tegenhanger van White hat SEO. White hat SEO is een strategie waarbij je alle spelregels van Google vold. Bij Black Hat gebeurd het tegenovergesteld. Black Hat SEO omvat alle zoekmachine technieken die ingaan tegen de regels en richtlijnen van zoekmachines als Google. De strategie is niet gericht op het leveren van betere kwaliteit,
maar om de zoekmachines voor de gek te houden. Als we kijken naar deze strategie dan was deze in het verleden bijzonder effectief, maar tegenwoordig zijn de zoekmachines dermate ontwikkelt dat de strategie in een vroeg stadium ontdekt wordt. Deze strategie kan dus werken op de hele korte termijn, maar niet op de lange termijn. De belangrijkste Black hat technieken zijn keyword stuffing, cloaking, misleidende redirects en content scrapen.