De attractiviteit van een markt beter bepalen

De attractiviteit van een markt beter bepalen

Soms lijkt het alsof bedrijven het aanvoelen wanneer een markt attractief genoeg is om in te stappen. Vervolgens komt R&D, product development en hoppa! een nieuw succesvol product is op de markt. Het lijkt allemaal erg simpel, maar toch gaan er iedere dag ondernemers de mist in met deze simpele gedachte.

Meten is weten

Grote bedrijven houden van meten, en meten is weten. Velen denken dat weten wanneer je met welk product welke markt in moet stappen een talent is die je aan moet voelen. Niets is minder waar. Voordat een bedrijf ook maar denkt aan het betreden van een nieuwe markt wordt er eerst onderzoek gedaan naar hoe de markt in elkaar zit, wat de factoren zijn en wat de valkuilen zijn. Vaak wordt dit onderzoek gedaan door mensen die op de marketingafdeling werken.

Diepgang

Een simpele SWOT analyse is hierbij niet voldoende. Een SWOT analyse kun je natuurlijk zo ingewikkeld maken zoals je wilt, maar vaak is dit niet toereikend genoeg om een uitspraak te kunnen doen over ten eerste de status van de markt en wat de macht is van de verscheidene partijen. Hiermee worden zowel de leveranciers als de afnemers bedoeld.

Het 5 krachten model

Een veel gebruikt model die meer inzicht geeft in hoe de markt in elkaar zit en wat de macht is van concurrenten en afnemers, is het 5 krachten model van Michael Porter. Naast dat het concurrenten en afnemers behandelt, wordt ook rekening gehouden met het gevaar van vervangings producten en het gevaar voor nieuwe spelers.

Gebruik

Dit model wordt vaak gebruikt wanneer er overzichtelijk een beeld geschept moet worden over hoe makkelijk het is en dus ook hoe interessant een markt is om te  betreden. Na te hebben gebrainstormd over wat er in elk onderdeel zou moeten, zoek je vervolgens uit hoe belangrijk deze partijen zijn. Tenslotte sluit je af met een conclusie over hoe deze partijen betrekking hebben tot jouw activiteiten.

Alhoewel dit voor sommigen onbekend klinkt zullen mensen die werken als marketing coördinator of medewerker zich als een vis in het water voelen bij het uitwerken van dit model. Immers is het belangrijk om een goed argument te hebben om geld uit te geven aan het ontwikkelen van een nieuw product. Dus meet en weet!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *